Archive Monthly Archives: July 2017

Tips Detoks Pada Musim Perayaan

Selamat Hari Raya!

Kalau tengok sepanjang minggu lepas punya pilihan makanan, memang pergh sangat. Ketupat, rendang, lemang, kuah kacang, nasi impit, pulut, soto, lontong, u name it. Even untuk orang yang paling kuat keimanan pun mesti goyah beb. Almaklum lah dah sebulan berpuasa Ramadan. Takkan lah nak tengok saja kan?

By the way, hari ini mostly orang dah kembali bekerja. Ada yang tobat, nak berpuasa semula. Ada yang dah renew membership di gym. Korang macamana lak?

FAKTA

Sistem pencernaan kita ni paling penting untuk kehidupan yang sihat dan selesa. Fungsi pencernaan dilakukan bersama oleh beberapa organ untuk memecahkan makanan, menyerap dan proses nutrien dari makanan yang kita makan.

Sepanjang minggu raya lepas, sistem pencernaan kita ni bekerja sangat keras, disebabkan segala macam makanan yang menyelerakan, berminyak dan berkolesterol tinggi terpaksa diproses.

Kalau kita tak jaga sistem pencernaan, dan selalu alami ketidakhadaman, badan kita boleh jadi kurang ber zat dan toksin boleh bertambah- tambah dan ini mempercepatkan penuaan. Say no to makcik makcik too early ya?

Ada beberapa cara untuk menyihatkan semula fungsi pencernaan kita, dengan herba- herba dan makanan- makanan segar terpilih, mari kita tengok pilihan detoks..

  1. TEH HERBA
    Teh herba tanpa kafein boleh kurangkan rasa kembung dan tak selesa.

    Bancuh dedaun dan herba di bawah ni dengan air suam, untuk rasa kelegaan.

    • Peppermint – Sangat bagus untuk sistem pencernaan. Bantu buang angin dan legakan ketidakhadaman.
    • Bunga Chamomile – Ada fungsi anti-keradangan, yang beri efek penenang. Juga anti stress yang selalunya dikaitkan dengan masalah ketidakhadaman.
    • Serai – Legakan sistem pencernaan dan menyegarkan tubuh.
  2. MINUMAN HIJAU
    Jus hijau sangat penuh dengan nutrisi. Ia boleh buang toksin yang tersekat dan tersimpan dalam badan kita. Jus hijau macamni boleh bersihkan sistem pencernaan, bantu pergerakan sistem tubuh, buang angin di samping meninggalkan nutrient yang sangat tinggi dalam badan.

    Untuk permulaan boleh blend bersama sayur yang lembut pada usus macam timun, pegaga, dan tambahkan buah epal untuk pemanis semulajadi.

  3. ENZIM SEMULAJADI
    Nenas ada enzim pencerna bernama bromelain. Manakala betik pula ada enzim Papain.

    Enzim semulajadi ini bantu sistem pencernaan memecah dan menyerap nutrien dari makanan kita yang kita makan.

    Cuba minum jus dari buah- buah ni dan ia akan bantu lepaskan angin, legakan perut yang meragam dan cirit birit.

  4. AIR DETOKS LEMON
    Air lemon suam banyak digunakan untuk kaedah tradisional bagi melegakan ketidakhadaman, bantu hati detoks toksin, menstabilkan jus pencernaan dan kurangkan kembung usus.

    Lemon mengaktifkan sistem hati untuk melepaskan toksin dan membersihkan kerak yang terbina dalam usus.

    Bancuh separuh buah lemon dengan 500ml air suam. Minum dengan perut kosong.

  5. HALIA AJAIB
    Halia bantu pencernaan lebih pantas dengan mempercepatkan perjalanan makanan dari perut ke usus kecil.

    Ia digunakan secara meluas di seluruh dunia untuk bantu melegakan gangguan usus. Halia ni ada properti yang memberi ketenangan kepada lapisan usus, di sampaing menstabilkan jus gastrik. Dan ia sangat mujarab untuk mereka yang terlebih makan sewaktu musim perayaan.

    Kupas dan hiris 2 inci halia. Masukkan dalam 3 cawan air mendidih. Biarkan selama 5 minit. Tapis dan minum perlahan- lahan.

  6. BAKTERIA BAIK
    Makanan yang secara semulajadi tinggi probiotik boleh berikan enzim yang berguna untuk perut. Bakteria baik ini akan menambah asid laktik dalam perut dan ia akan bantu pertumbuhan flora baik dalam usus yang melawan bakteria jahat, sambil membantu penyerapan nutrien lebih baik.

     

    Pastikan diet anda mengandungi makanan yang kaya dengan probiotik seperti produk tenusu yang melalui proses fermentasi (contohnya yogurt, minuman susu berkultur, kefir) dan produk kacang soya yang melalui proses fermentasi (contohnya tempe, miso dan natto).

    Jadi, walaupun musim raya dan open house akan buatkan kita makan lebih banyak, jangan lupa amalkan 6 jenis remedi di atas untuk bantu perut kita lebih sihat sepanjang proses ini.

    Detoks Raya Challenge Fit& Cun DIBUKA. Penyertaan cuma RM20 SAHAJA. KLIK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT